Big data analyseren: ‘knowing is growing’

Al onze onderzoeken rond Digital Signage wijzen in dezelfde richting. Wil je digitale schermen efficiënt inzetten, dan moet je klanten gepersonaliseerde content aanbieden. En dankzij ‘big data’ kun je er zeker van zijn dat je de juiste keuzes maakt. Maar alleen als je weet hoe je het aanpakt!

Kennismaken met big data

Meten is weten. De tijd waarin marketeers enkel op hun buikgevoel vertrouwden om strategieën uit te werken is voorbij. En maar goed ook: door op veronderstellingen verder te borduren loop je het risico dat je de bal compleet misslaat. De huidige technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat data verzamelen kinderspel wordt – als je je tenminste aan de GDPR kunt houden. En dan is vooral ‘big data’ een schat aan informatie. Daarmee bedoelen we informatie die zo uitgebreid, divers en complex is dat ze niet meer in gewone databases kan worden opgeslagen. Onder meer dankzij sociale media groeit de hoeveelheid big data exponentieel.

Big data correct inzetten

Er zijn al tal van bedrijven die data inzetten om hun diensten of producten af te stemmen op de persoonlijke smaak van hun klanten, denk bijvoorbeeld aan Netflix of Spotify. Er is dus geen enkele reden waarom jij geen data kunt inzetten om bijvoorbeeld de inhoud van je digital signage te optimaliseren. Maar met louter data verzamelen kom je er niet. Je moet ze ook correct inzetten. Een aantal basisregels:

  • Interpreteer en combineer data: wat betekent de informatie die je binnenkrijgt en kun je nuttige verbanden leggen?
  • Zet creatieve mensen in om data te vertalen naar ideeën en campagnes
  • Consumeer data om zo nog meer data te genereren. Coca-Cola vroeg bijvoorbeeld aan fans om te delen waar en wanneer ze cola dronken. Op die manier kreeg Coca-Cola een schat aan nieuwe informatie!
  • Link data aan social media om je klant écht te leren kennen. Je klant doet nog andere dingen naast jouw winkel bezoeken. Misschien kun je hem nog wel op een andere manier van dienst zijn!
  • Zet relevante nieuwe samenwerkingen op dankzij je inzichten.

Niels Buekers van het Google Cloud Platform Fourcast licht het een en ander toe in onderstaand filmpje.

 

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons