De Digitale revolutie: impact voor merken en retail

De digitale revolutie: impact voor merken en retail

Op 23 november 2017 vond EVOLVE plaats – een samenwerking tussen Google en Digitopia die volledig in het teken stond van digitale ontwikkeling. Thierry Geerts, Country Director van Google België, ging dieper in op de toepassingen én de impact van de digitale revolutie voor merken en retail. 

Altijd en overal online

Als we Thierry Geerts mogen geloven, staan we nog maar aan het begin van de digitale revolutie. Hij staaft deze uitspraak met straffe cijfers: in 2020 zullen er tien keer zoveel toestellen verbonden zijn dan mensen (50 miljard versus 5 miljard). Eén van de belangrijkste uitvindingen in de digitale ontwikkeling was – uiteraard – de smartphone. We hoeven niet meer aan een pc te gaan zitten om op het wereldwijde web te surfen, want we zijn altijd en overal verbonden met het internet. Dus ook als we aan het winkelen zijn. Met dit belangrijk gegeven moeten retail en merken aan de slag, willen ze zich onderscheiden van concurrenten. 

Alles draait om connectie met je klant

Door de digitale revolutie is verbinding met de klant belangrijker dan productiefaciliteiten. Je hoeft al lang geen producten meer te bezitten om toch geld te verdienen met het aanbieden ervan. Uber en Airbn zijn twee voorbeelden die dat bewijzen. Beide merken zijn afzonderlijk meer waard dan om het even welk taxibedrijf of hotelketen, zonder dat ze zelf over wagens of hotels beschikken. Het juiste product bij de juiste klant brengen, daar draait het om. De tijd waarin je voor succes afhankelijk was van je productie is voorbij.  

Ook Digitopia is een mooi voorbeeld volgens Thierry Geerts, en wel omdat de organisatie inzet op het verbinden van klanten en winkelpunten.  

De fundamenten van digitalisering: personalisatie, eenvoud en snelheid

Klanten zijn altijd en overal bereikbaar. Om daar als merk je voordeel mee te doen, bied je het best een gepersonaliseerde, vlekkeloze en snelle service op alle vlakken aan.  

Personalisatie 

Steeds meer bedrijven zetten in op personalisatie – en gelijk hebben ze, aldus Thierry Geerts. Enerzijds kun je diensten personaliseren, zoals Amazon doet door klanten producten aan te raden die passen bij hun eerdere aankopen. Anderzijds kun je producten personaliseren. Coca-Cola was een van de eerste merken die daarop inspeelde (met gepersonaliseerde flessen), en ondertussen kun je ook bij Nutella etiketten bestellen met je eigen naam erop.  

Eenvoudige en consistente dienstverlening   

In retail is het inmiddels vanzelfsprekend dat klanten niet meer of online of in de winkel komen. Online en offline vullen elkaar steeds meer aan. Denk maar aan klanten die iets in de winkel passen om het daarna – goedkoper – online te bestellen. Of klanten die een kledingstuk online bestellen omdat de juiste maat niet meer in de winkel beschikbaar was. Daarom is het belangrijk om de kanalen die je consument gebruikt in te zetten om hen op de juiste manier te bereiken, binden en behouden. Een consistente winkelervaring blijft onmisbaar!   

Snelheid  

Tot slot is snelheid een bijzonder belangrijk element voor retail. Vroeger ging men ervan uit dat een klant naar de winkel ging wanneer hij of zij iets nodig had. Tegenwoordig hoeven klanten de deur niet meer uit om producten te kopen, en worden deze bijzonder snel geleverd. 

 

 

 

 

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons