De opmars van spraak

Tech-giganten zijn vandaag de dag druk bezig met het ontwikkelen van digitale assistenten die drijven op kunstmatige intelligentie (AI). Amazon (Echo) en Google (Assistent), Apple (HomePod), Microsoft (Cortona), Samsung (Viv) zijn hiervan enkele voorbeelden.  Het duurt niet lang meer of deze intelligente, persoonlijke assistenten veroveren onze thuis.

Google Assistant is nu al beschikbaar op meer dan 400 miljoen apparaten. Analisten schatten dat Amazon ongeveer 25 miljoen Echo’s heeft verkocht en zal naar verwachting verdubbelen tot 50 miljoen in 2020.

Een persoonlijke assistent voor iedereen?

Het is geen toekomst muziek. Er zijn er al verschillende vormen van kunstmatige intelligentie om ons heen en assistenten zullen niet langer enkel weggelegd zijn voor CEO’s. Alle 5 miljard mensen op de wereld zullen in de toekomst toegang hebben tot bv. Google Assistent. Bij Google Asisstent spreekt u tegen u smartphone en wordt je geantwoord met een voice en zal in de mate van het mogelijke ook predictief zijn. Bv. wanneer u ziet in u agenda dat u een vlieger moet nemen, dan weet google dat deze vlieger vertraging heeft. Zonder dat u erachter moet vragen, zal Google Assistant melden dat u vlieger vertraging heeft en dat het geen zin heeft uzelf op te jagen in de files want de vlieger is toch te laat.

AI-assistenten worden het primaire kanaal waarop we informatie, goederen en diensten ontvangen. Maar hoe ver reikt dit effect? En wat betekent dit voor het commercieel ondernemersklimaat? Een recent verschenen artikel Marketing in the Age of Alexa van Professoren Niraj Dawar en Neil Bendle ging hier dieper op in.

Mensen zijn gewoontedieren. Zo kopen waarschijnlijk de meeste onder ons vaak hetzelfde product of merk, niet altijd noodzakelijk omdat we het leuk vinden, maar simpelweg omdat we niet altijd moeite willen doen om alternatieven te (onder)zoeken. Zeker wanneer we tevreden zijn van het product of werk, waarom zouden we veranderen?

Een AI-assistent doet dit echter niet. Het kan regelmatig alle producten in een bepaalde categorie (her)beoordelen en andere producten aanbevelen die beter aansluiten op onze behoeften (of het nu gaat om een laptop of wasproduct). Sommige onder ons houden van afwisseling en proberen graag eens iets nieuw. Ook hier kan de assistent van op de hoogte gebracht worden en zo regelmatig iets nieuw aanbevelen. Handig, niet?

Bedrijven hebben lang gestreefd naar één strategische vraag: hoeveel meer van ons product kunnen we nog verkopen? AI-platforms gaan in op een heel andere vraagstelling: wat heeft deze koper nog meer nodig? Een superieure marketingstrategie zal nog steeds van cruciaal belang zijn. Ook in de AI-wereld moeten bedrijven hun consumenten verwerven, tevredenstellen en behouden. De manier waarop zal waarschijnlijk wel aanzienlijk veranderen.

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons