Digital Signage: de belangrijkste trends voor winkelervaringen in 2018

Digitale signage trends 2018

Het digital signage-landschap is continu in beweging. Zo worden de mogelijkheden van digital signage steeds omvangrijker en stijgt het aantal toepassingen. Een wereld waarin de technologie klanten bij naam begroet en hen vervolgens producten presenteert die naadloos aansluiten bij hun persoonlijke smaak, klinkt niet langer als toekomstmuziek. Het begin van 2018 lijkt ons dan ook het ideale moment om even stil te staan bij de laatste nieuwe snufjes. In het Digital Signage Future Trends Report vinden we een aantal belangrijke trends die toekomstige winkelervaringen mee zullen bepalen. 

Mobiele integratie: een en/en-verhaal voor digital signage en smartphones

Velen geloven dat de grootste concurrent voor digital signage in ieders broekzak zit. Smartphones beschikken immers over vergelijkbare mogelijkheden. Toch sluit de ene technologie de andere niet uit en wordt de uitdaging voor bedrijven net om de apparaten slim met elkaar te verbinden. Het louter ‘passief’ weergeven van informatie is sowieso voorbijgestreefd, en dus kun je maar beter inzetten op manieren waarmee je bij klanten echte betrokkenheid opwekt. Hun smartphone kan hierin een sleutelrol spelen, bijvoorbeeld om persoonlijker met hen te communiceren of hen beter te leren kennen. 

Segmentatie 2.0.: beter weten wie je klanten zijn

Segmentatie is de basis van marketing. Je bepaalt hiermee niet alleen welke diensten of producten je aan welke klanten aanbiedt, maar ook langs welke kanalen. Wanneer je digital signage inzet om te segmenteren, kun je je segmenten beter verfijnen en dus meer op maat werken. Je kunt namelijk oneindig veel factoren als basis voor een segment instellen, van eenvoudige zaken als tijdstip van de dag tot complexe als klantgedrag.  

Rebecca Dowden licht dit toe in haar blog over het Digital Signage Today Future Trends Report: “bedrijven die zich op specifieke doelgroepen willen richten, kunnen beginnen met meerdere kleinere schermen, elk met een eigen inhoud, in plaats van één groot scherm.” 

Softwarepakketten voor digital signage bieden momenteel al app-integraties aan. Zo kun je de technologie aan de slag laten gaan met het weer, sociale media en nog veel meer. We verwachten dat de API-partnerschappen en invoegtoepassingenintegraties alleen nog maar zullen toenemen in 2018. 

Dynamische inhoud op maat van de klant

Digital signage raakt steeds meer ingeburgerd in commerciële omgevingen. Klanten zijn dus niet meer onder de indruk van een scherm in je zaak. Steeds meer bedrijven zijn daarom op zoek naar nieuwe manieren om betere en indrukwekkende content te leveren. 

Centraal staat de integratie van meer geavanceerde Artificial Intelligence (AI)-oplossingen om consumenten te voorzien van persoonlijke en dynamische inhoud. 

Dat is minder futuristisch dan het klinkt. In retail vind je regelmatig Beacons terug die winkelpatronen van klanten identificeren en hen voorzien van de meest gepaste advertentieboodschap(pen). 

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons