Digital signage plaveit de weg naar succesvolle omnichannel-retail

digital signage omnichannel retail

Almaar meer retailers maken werk van een omnichannel-strategie om klanten een eengemaakte en herkenbare customer journey te bieden, waar ze zich ook bevinden en hoe ze ook in aanraking komen met het merk.

Wat zijn de belangrijkste strategieën om succes te boeken met omnichanneling? Welke nieuwe mogelijkheden biedt het op het gebied van marketing? En wat betekenen deze evoluties voor het consumentengedrag?

Op de retailbeurs EuroShop bracht het omnichannelforum verschillende partners samen om hun ideeën en expertise uit te wisselen.

De noodzaak van een omnichannel-strategie

Nog te veel bedrijven behandelen hun marketing in fysieke verkooppunten en hun online activiteiten als twee afzonderlijke domeinen, en dat merken de consumenten. 84 procent van de consumenten vinden dat retailers hun online en offline kanalen nog beter op elkaar kunnen afstemmen. Een omnichannel-strategie is niet alleen mogelijk, ze is ook broodnodig. Dat beseffen ook retailers. Sinds 2015 zijn de mediabudgetten voor promoties in de winkel dan ook aanzienlijk toegenomen. Want, zo weten retailers, 60 procent van de aankopen vinden nog altijd plaats in het verkooppunt zelf.

Omnichannel en digital signage

Digital signage is een uitgelezen kans om je winkels interactiever te maken en je digitale strategie tot in je winkels te brengen. Digital signage doet zóveel meer dan traditionele informatie- en reclameborden. De digitale schermen laten klanten vlotjes surveys invullen, door het productgamma bladeren, productinformatie opzoeken, …

Niet alleen zijn de mogelijkheden van digital signage in een retail-omgeving eindeloos – een digitale ‘personal shopper’, iemand? – het werkt ook. 72 procent van de consumenten geven aan op calls-to-action te reageren, en dat percentage stijgt nog sterk met digital signage. Verschillende studies over de impact van digital signage tonen aan dat een slimme strategie kan leiden tot een upsell van maar liefst 30 procent. Door heel gericht te targetten, levert het bovendien een efficiëntiewinst van 34 procent op. En digitale displays leveren gemiddeld 400 procent (!) meer eyeballs op dan statische displays.

Samengevat: digital signage kan ervaringen in de winkel, online en mobiel verbinden; het neemt het beste van de data-toegankelijke, gepersonaliseerde online wereld en levert deze voordelen aan de fysieke winkelervaring.

Digital signage als hulpmiddel in je omnichannel-retailstrategie

Digital signage kan op verschillende gebieden van pas komen:

  • Brandmanagement: interactieve displays geven je meerdere kansen om je merkwaarden in de kijker te zetten en unieke gebruikerservaring te creëren.
  • Contentmarketing: digital signage geeft je bezoekers een interactieve ervaring op basis van sensoren, beacons en gepersonaliseerde content.

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons