Digitalisering als tool voor waardecreatie

Digitalisering als tool voor waardecreatie

In onze service-economie ligt de focus steeds minder op volume en steeds nadrukkelijker op waardecreatie. Digitalisering (in de vorm van robots, artificiële intelligentie en andere nieuwe technologieën) kan een interessante tool zijn om ongeëvenaarde kwaliteit te creëren – een grote meerwaarde, dus. Dat stellen zowel de zakenman Detlef Thielgen als de academici Prof. Dr. Ming-Hui Huang en Prof. Dr. Roland R. Trust.

AI is overal

Robots worden meer en meer ingezet. Denk maar aan toepassingen in onder meer het huishouden, de zorginstellingen, de autosector en de horeca, waar ze steevast waarde toevoegen.

En de ondernemingswereld? Detlef Thielgen (CFO van UCB en in 2016 door Trends-Tendances verkozen tot CFO van het Jaar) wijst in een recent artikel op het toenemende belang en gebruik van nieuwe technologieën in het bedrijfsleven:

Artificiële intelligentie kan ons helpen om net die zaken te ontdekken die een mens moeilijk opmerkt. Natuurlijk blijft de mens wel onmisbaar om die informatie in haar context te plaatsen en er waarde uit te distilleren.”

 

Digitalisering en personalisering

Dankzij artificiële intelligentie kunnen machines lessen trekken uit ervaringen en zichzelf verbeteren. Klinkt mooi? Toch plaatsen zowel Prof. Dr. Ming-Hui Huang als Prof. Dr. Roland R. Trust enkele kritische kanttekeningen bij deze vaststelling. Zo vragen ze zich af of, naargelang er meer big data beschikbaar zijn voor deep (machine) learning, een op algoritme gebaseerde personalisering het proces kan vervangen waarbij consumenten een product of aanbod aanpassen aan hun voorkeuren. Kan informatie over gebruikers (voorkeuren en interesses op de sociale media) de prestaties van de personalisering beïnvloeden? En zal die personalisering mettertijd betere resultaten opleveren (door steeds meer te leren over de gebruiker)?

Stof tot nadenken …

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons