Inbound marketing, een strategie die werkt

Inbound-marketing

Het internet heeft de marketingwereld goed door elkaar geschud. Het traditionele marketingmodel – waarbij je klanten aantrekt met advertenties – is voorbijgestreefd. Tegenwoordig moet een merk zich ook online profileren en dat vraagt om méér dan gewoon een website. Het vergt een duidelijk plan en een heldere strategie. Maak kennis met inbound marketing.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing heeft de afgelopen jaren een sterke vlucht genomen. Maar wat houdt het nu precies in?

Inbound marketing is het antwoord op het overaanbod aan commerciële boodschappen. Consumenten geven er de voorkeur aan om zélf antwoorden te zoeken op hun vragen, en dat op hun eigen tempo, waar en wanneer het hen uitkomt. En dus spreekt het voor zich dat bedrijven niet zomaar advertenties op hen afsturen. Wat je dan wel moet doen? De juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste klant bezorgen, zodat hij of zij zich écht geholpen weet.

Bij inbound marketing laat je je potentiële klanten jouw producten of diensten zelf ontdekken. Dat doe je door zinvolle, behulpzame en inspirerende content op maat van hun interesses te creëren en te verdelen. En dat dus vooral online, want maar liefst 80 procent zoekt eerst online en 44 procent begint die zoektocht via een online zoekmachine als Google.

De basis voor kwalitatieve leadgeneratie

Elke dag zoeken miljoenen mensen online naar allerlei zaken – en veel van deze mensen zijn ook aan het winkelen. Dat betekent dat er enorm veel kansen zijn om door potentiële klanten gevonden te worden. Het verbeteren van je online aanwezigheid is dus essentieel. Ga om te beginnen aan de slag met je website: die moet geoptimaliseerd worden op vindbaarheid in Google, wat we ‘SEO’ noemen.

Vervolgens moet je als merk content produceren die naadloos aansluit bij de leefwereld van je klanten. Je content moet relevant zijn, persoonlijkheid uitstralen en de lezers écht helpen. Wat inbound marketing onderscheidt van klassieke contentmarketing is dat die content inspeelt op de specifieke situaties en fases waar je klanten zich in bevinden. In de eerste fase draait het vooral om bewustmaking en informatie. Daarna moet je je prospects doen converteren, wat om andere content vraagt. En ga zo maar door. Elke situatie vraagt om aangepaste marketingboodschappen.

Online aanwezigheid

Een bloeiende website, een sterke contentstrategie en actieve socialemediakanalen: ze dragen allemaal bij aan de zichtbaarheid en herkenbaarheid van je merk. Je online aanwezigheid helpt ook om eenvoudiger met je klanten te communiceren en heel doelgericht te adverteren. Bovendien helpt een digitale strategie om waardevolle inzichten te verkrijgen over het gedrag van je klanten. Wat zoeken ze? Welke producteigenschappen vinden ze doorslaggevend? In welke fase haken ze af, of wat trekt hen uiteindelijk over de streep?

Wat met fysieke winkelpunten?

Je digitale strategie beperkt zich niet tot je website of webshop. Je doet er goed aan om ook je winkelpunten een digitaal kantje te geven. Lees ons artikel over omnichannel-retail voor meer info!

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons