Is offline analytics de toekomst van retail?

slimme camera

Winkeliers meten het gedrag van klanten op hun digitale kanalen zeer nauwgezet. Ze houden bij welke producten aan het winkelwagentje werden toegevoegd, hoeveel tijd aan een pagina werd besteed en andere muisbewegingen tot in de milliseconde. Wat als u ditzelfde niveau van inzicht en personalisatie zou kunnen brengen in fysieke winkels?

Met elke Facebook-like, Instagram-post of Google (maps) zoekopdracht worden we online gevolgd en ge(re)target, en als consumenten accepteren we dit vandaag de dag grotendeels in ruil voor een breed scala aan (gepersonaliseerde) digitale diensten.

De moderne winkel is datagedreven

Elke dag gaan miljarden shoppers naar fysieke winkels en voor een heel groot deel hebben retailers eigelijk weinig tot geen intelligentie over wie deze consumenten zijn, laat staan ​​hun behoeften of voorkeuren. Een groeiend aantal retailers en technologiereuzen proberen daar verandering in te brengen met innovatieve technologieën die erop gericht zijn winkels in fysieke websites om te zetten.

Mogelijkheden

Een overzicht van enkele methoden en technologieën die beschikbaar zijn voor winkels:

  • Thermische beeldvormingstechnologie (“thermal imaging”); meet patronen in de beweging van klanten door de fysieke ruimte

1 300x200 - Is offline analytics de toekomst van retail?

  • Computer vision; gaat na hoe klanten omgaan met producten in het winkelschap en displays. De technologie gaat na welke producten vaak door klanten worden opgepakt, aangeraakt en analyseert hoe dat zich verhoudt tot de verkoop.

2 300x152 - Is offline analytics de toekomst van retail?

Bron: https://medium.com/initialized-capital/investing-in-the-future-of-retail-with-standard-cognition-ffdd03fafd10

  • Vloersensoren (“floor sensors”) meten bewegingen van klanten

vloer sensoren

Bron: https://www.ien.com/product-development/news/20988691/floor-sensors-are-being-used-as-a-retail-data-source

  • Radio frequency identification (RFID): wanneer verbonden met producten kunnen RFID zenders beweging en locatie detecteren (bv. Kledingstukken die van een rek naar de paskamer gaan). Met RFID-tagging weten retailers hoe bepaalde producten door de winkel bewegen, of het product vaak wordt gekoppeld aan een ander product, of het product in de kleedkamer terecht komt en of het product uiteindelijk wordt gekocht.

RFID

  • Intelligente video camera’s: analyseren gezichtsuitdrukkingen om de emotionele of cognitieve staat (gemoedstoestand) van het winkelende publiek te bepalen. De informatie kan variëren van individuele gegevens zoals leeftijd, geslacht en emoties tot het type auto of kledingstijl.
pixel vision
 Bron: https://www.pixelvision.be/

Er zijn dus verschillende manieren om informatie te verzamelen over uw klanten in de winkel en in essentie draait het allemaal om personalisatie: op het juiste moment relevant zijn voor een specifieke (potentiële) klant.

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons