Kunstmatige intelligentie in retail? ‘Pepper’ toont de weg

Foto: Diarmuid Greene / Collision / Sportsfile

Kunstmatige intelligentie (‘artificial intelligence’ of AI) is aan een niet te stuiten opmars bezig, en dat wereldwijd. Ook de retailomgeving wordt almaar slimmer. AI maakt het aankoopproces namelijk aanzienlijk aangenamer: denk maar aan de kassaloze winkels van Amazon of aan Google Assistant, een persoonlijke spraakassistent die je makkelijk online bestellingen laat plaatsen.

Volgens de Vlaamse marketinggoeroe Steven Van Belleghem zijn deze technologische ontwikkelingen de derde fase van digitalisering, meer bepaald de fase van verregaande automatisering en artificiële intelligentie.

Coverfoto: Diarmuid Greene / Collision / Sportsfile

 

Maak kennis met Pepper, een humanoid robot

Pepper Robot
Foto: Franklin Heijnen

Het iconische voorbeeld van AI vandaag is Pepper, een humanoid robot van het Japanse bedrijf Softbank. Pepper-robots worden al gebruikt in winkels om klanten te begroeten, en dat moeiteloos in verschillende talen. Eenmaal klanten zich welkom voelen in de winkel geeft de robot hen ook, als ze dat willen, algemene of specifieke informatie over de winkel of het assortiment. Pepper kan klanten ook kortingen aanbieden en hen op de hoogte brengen van evenementen. Is er een leuke workshop aan de gang of kunnen de mensen ergens iets proeven? Dan wijst Pepper de weg.

Klanten kunnen ook aangeven waar ze specifiek naar op zoek zijn. De slimme robot legt dan op zijn beurt uit waar het product in de winkel ligt. Maar Pepper is meer dan een wegwijzer. Hij adviseert klanten ook over nieuwe producten of verrassende toepassingen.

Robots als Pepper kunnen in de toekomst nog veel meer doen om klanten – en retailers natuurlijk – te helpen. Betrek bijvoorbeeld een klantenkaart in het proces, en de compacte robot speelt nauwkeurig in op het profiel van de klant waarmee hij communiceert. Pepper kan met zulke gepersonaliseerde info en dito aanbiedingen dus een grote rol gaan spelen in de inbound marketing en narrowcasting van retailers.

Tot slot is Pepper een heuse entertainer. Klanten zijn dol op de intelligente verschijning die verrassend vlot met hen communiceert en hen doelgericht entertaint, met een spel, een quiz of een foto-toepassing bijvoorbeeld.

Enkele voorbeelden in de praktijk

Het moge duidelijk zijn: voor Pepper en andere voorbeelden van kunstmatige intelligentie is een boeiende rol weggelegd in de retailbranche. Met AI-robots kunnen retailers hun klanten een buitengewone en gepersonaliseerde klantenervaring bieden. Zowel supermarktketen Carrefour als elektronicagigant Mediamarkt maken er al gebruik van:

Carrefour

In sommige Carrefour-supermarkten verwelkomt Pepper de klanten en geeft hij hen via een geïntegreerde tablet informatie over promoties, kortingen en de Carrefour-app. Daarnaast bevat Pepper ook leuke interactieve functies voor kinderen zoals games, dansen, selfies nemen en gesprekken voeren.

Mediamarkt

Pepper robot in actionPepper helpt ook Mediamarkt om klanten wegwijs te maken en informatie te verschaffen. De robot heet hen welkom, toont hen een plannetje van de winkel en geeft hen toegang tot bijvoorbeeld het weerbericht. Ben je op zoek naar een specifiek product? Vraag het en Pepper toont je de weg.

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons