Onderzoek: het winkelgedrag van millennials in Vlaanderen en Brussel

Winkelen 2.0. voor millennials

Digitale toepassingen zijn niet meer weg te denken uit de winkelstraat. Bij Digitopia zijn we steeds op zoek naar best practices. Daarom voeren wij in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel regelmatig onderzoek. In dit artikel nemen we een generatie onder de loep die opgroeide met digitale ontwikkelingen: millennials. Wat vinden zij van digital signage en webshops? En wat kunt u daaruit leren? 

Millennials: ‘digital natives’ met enorme koopkracht 

Millennials (of de generatie Y) vormen een demografische generatie van mensen geboren tussen 1980 en 2000. Ze zijn op dit moment verantwoordelijk voor 28% van de dagelijkse wereldconsumptie en we verwachten dat hun aandeel zal toenemen tot 35% tegen 2030 (Kestenbaum, 2017). De koopkracht van deze generatie blijft groeien, waardoor ze binnenkort die van de vorige generatie (generatie X) zal overstijgen (McGee, 2017). 

Millenials vormen de laatste generatie van de twintigste eeuw en zijn tegelijkertijd ook de eerste echte ‘digital natives. Ze hebben andere aankoopgewoontes en vertonen ander winkelgedrag dan hun voorgangers. Bovendien veranderen ze de branding regels en de winkelervaring zoals eerdere generaties die kennen. Niet alleen door hun vernieuwende opvattingen rond technologie en privacy, maar ook omdat ze retailers dwingen om opnieuw een dialoog aan te gaan met consumenten. 

Waar doen millennials hun inkopen? 

Een zestal studenten van de Vrije Universiteit Brussel namen het winkelgedrag van millennials onder de loep in het kader van het vak ‘Marktonderzoek’. Het onderzoek stond onder leiding van prof. dr. Malaika Brengman en verliep in samenwerking met Digitopia. We verspreidden een enquête over heel Vlaanderen en Brussel. Uit de antwoorden van de 463 respondenten blijkt dat millennials nog steeds het liefst aankopen in fysieke winkels doen, behalve wanneer het over boeken, muziek, films en games gaat. En dat is goed nieuws voor winkeliers, als die tenminste weten hoe ze hun zaak ‘millennial’-friendly moeten maken. 

digitopia millenials - Onderzoek: het winkelgedrag van millennials in Vlaanderen en Brussel

Offline winkelen met alle zintuigen 

De reden waarom millennials nog in fysieke winkels komen? De winkelervaring én het sociale contact dat hier onlosmakelijk bij hoort. Millennials willen zich laten inspireren, producten ontdekken en vergelijken. Daarbij hechten ze veel belang aan het zien, voelen en uitproberen van producten. Kortom, winkelen is voor hen een zintuiglijke beleving. Dat blijkt duidelijk uit de getuigenissen die de studenten van prof. dr. Malaika Brengman verzamelden: 

“Het is nog steeds leuk om buiten te komen en zaken in ‘real life’ te zien. En op je winkelroute kun je nog steeds verrast worden door nieuwe winkels. Het gaat om echte ontdekkingen.  

Winkelen is nog altijd een soort van ontspanning en dit gevoel heb ik niet wanneer ik online shop. 

“Een-op-eencommunicatie met de klant en een persoonlijke service staan bovenaan op mijn prioriteitenlijstje.”   

Hoe kunnen winkels zich verder onderscheiden?  

Winkeliers zien hun online tegenhangers nog te vaak als concurrentie. Onterecht, want er schuilen heel wat kansen in de volledige integratie van de fysieke met de online winkelervaring, zo vinden ook de ondervraagde millennials: 

De toekomst is inspelen op interesses van de klant. Bijvoorbeeld met wallboards die zich aanpassen aan een klant die langsloopt met zijn mobiele telefoon. Verder vind ik het belangrijk voor een fysieke winkel om ook online services aan te bieden. Beide kunnen elkaar perfect aanvullen.” 

“Crossselling is een must. Als je product X koopt, hoort product Y daar perfect bij (zoals bij online winkelen). 

Productbeschikbaarheid en de mogelijkheid om beschikbaarheid in de winkel te raadplegen moet men beter faciliteren. 

Winkelen 2.0. voor millennials 

Hoe ziet de winkel van de toekomst er dan uit volgens millennials? Er hangt een aangename, ontspannen sfeer en de beleving van de klant staat centraal. Zo kunnen klanten inspiratie opdoen of workshops volgen en producten uitproberen. Online en offline vormen een verlengstuk van elkaar, met als verschil dat er in de fysieke winkel vriendelijk, deskundig en behulpzaam personeel ter beschikking staat. Benieuwd welke inzichten u voor uw winkel kunt inzetten? Vraag het volledige onderzoek op bij ons! 

 

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons