Pepper op COBOT-missie bij het Vlaams Administratief Centrum (VAC)

Onze Pepper robot, genaamd Hanne, was op COBOTIC-missie in het Vlaams Administratief Centrum in Brussel (Herman Teirlinckgebouw), Hasselt (Hendrik van Veldekegebouw) en Antwerpen (het Anna Bijnsgebouw). Voor een aantal weken konden bezoekers van het restaurant deze speciale gast bewonderen.

Wanneer Hanne merkte dat er iemand in de buurt was, stelde ze zichzelf meteen even voor. Hallo. Ik ben Hanne. Mag ik jou een vraag stellen?”  Wanneer men ja antwoordde, verschenen vervolgens op de display van Hanne’s borst enkele vragen over de kwaliteit van het restaurant. De interactie diende geen ander doel dan op een leuke, ludieke manier te peilen naar de tevredenheid over het restaurant.  We waren natuurlijk heel benieuwd naar de bevindingen en organiseerde een ronde tafelgesprek met VAC in Hasselt.

VAC draagt innovatie hoog in het vaandel

Ook het Vlaams Administratief Centrum is met nieuwe technologische toepassingen bezig. Internet of Things, automatisatie en big data zijn enkele elemementen dat hoog op hun agenda staan. Samen met Digitopia testte ze onlangs dan ook een interessante toepassing met een humanoïde robot. Innovatie is een proces van identificeren en proberen: werkt het? Werkt het in de praktijk en op langere termijn? Want ook daar moet een innovatie zijn toegevoegde waarde kunnen bewijzen.

 “Het is een evolutie waar we als Vlaamse overheid mee proberen vooraan te zitten. We zien dat daar heel veel mogelijkheden in zitten”.

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Je kan jezelf afvragen dat wat je vandaag doet, of dit morgen ook nog relevant zal zijn. Volgens Jan Bussels is het een tussenstap, zoals er vele zijn. Hij geeft aan dat het vooral gaat om het sociale process en wat je leert gaandeweg van cruciaal belang is. Hoe moeten machinerie en mensen met elkaar omgaan? Dit is iets wat we allemaal moeten leren. Daarom zijn samenwerkingen zoals deze met het VAC heel vruchtbaar.

Onthaal 2.0

Momenteel werkt het VAC aan een nieuw project: ‘onthaal 2.0’. In eerste instantie willen ze het werk van hun onthaalmensen leuker en aangenamer maken, waardoor ze ook de tijd hebben om andere waarde aan hun werk toe te voegen. Technologie kan hierbij helpen, maar je moet natuurlijk je werknemers enthousiasmeren voor de positieve effecten van technologische verandering.  Dit is een belangrijk aspect.

Zo moet je in hun gebouwen niet langer inchecken om naar een vergadering te gaan. Vroeger deden hun onthaalmensen niets anders dan mensen inschrijven. Vandaag zijn deze personen er echt om je te helpen. Ze zijn overschakeld van onthaalmensen naar wat zij noemen hospitality medewerkers.

Ze illustreren de mogelijkheden ook met een voorbeeld uit Estland waar patiënten thuis uitgerust worden met sensoren die real-time informatie doorsturen naar een arts. Iemand die bv suikersuite heeft, zal door middel van sensoren zijn suikerspiegel twee of drie keer per dag doorgestuurd krijgen. Een verpleegster kan deze data opvolgen en langsgaan wanneer het echt nodig is. In België sturen wij nog altijd elke dag verschillende verpleegsters rond.

Uiteindelijk zal dataverzameling en data-analyse leiden tot veel meer innovatie. Met datamanagement kun je oorzaken inzichtelijk maken en met slimme software kun je realtime voorspellen en scenario’s inrichten. En op termijn data nog slimmer gaan combineren.

pepper robot

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons