De slimme paskamer: 3 manieren waarop digital signage meer kleren doet verkopen

3 manieren waarop een slimme paskamer meer kleren doet verkopen

Stijlvolle kleding en accessoires aanbieden in je boetiek bezorgt jou als winkelier wellicht evenveel plezier als je klanten. Maar je aanbod is lang niet alles. Je moet namelijk ook aan de winkelervaring denken. Wie zijn klanten een geweldige beleving bezorgt, ziet ze gegarandeerd terugkomen. En daarin speelt het digitale aspect een almaar grotere rol. Wij lichten alvast toe hoe je met digital signage in je winkel je klanten helpt én meer verkoopt.

Digitale en fysieke winkelervaringen

Door de belangrijkste klantenbehoeften zowel in je fysieke winkel als online op te sporen, maak je echt werk van een geïntegreerde en onvergetelijke klantervaring.

In een wereld die sterk afhankelijk is van slimme apparaten, kun je als kledingwinkel bijvoorbeeld innoveren met ‘slimme paskamers’. Een indrukwekkend, interactief beeldscherm in de paskamer kan worden geactiveerd door het herkennen van kledingstukken, uitgerust met RFID-tags. Het beeldscherm toont dan een scala aan productafbeeldingen en spiegelt de website van je kledingwinkel met belangrijke product- en prijsinformatie. Klanten die met het scherm interageren, kunnen makkelijk doorklikken naar andere maatjes, kleuren of verwante producten. De software van zo’n slimme paskamer – op maat van je bedrijf gemaakt – is op de hoogte van verkooptrends en geeft de consument zo relevant mogelijke productaanbevelingen.

1. Klanten vinden sneller wat ze zoeken

slimme paskamer

Een ‘slimme paskamer’ of een touchscreen in de winkel helpen je klanten om zich een weg te banen door je aanbod. Ze hebben snel alle nodige info binnen handbereik en nemen dus ook snellere en beter geïnformeerde aankoopbeslissingen. Dat betekent dat ze binnen hetzelfde tijdskader als vroeger méér aankopen kunnen doen en er een beter gevoel aan overhouden, want het zoekproces verloopt heel wat vlotter.

2. Jij leert je klant door en door kennen

Een slimme paskamer-toepassing is er niet alleen voor de consument. Ook jij als zaakhouder hebt erbij te winnen. Om te beginnen genereert zo’n toepassing heel wat bruikbare klantinformatie. Je ontdekt in realtime welke producten de interesse prikkelen van consumenten, welke ze vaak proberen en welke uiteindelijk ook gekocht worden. Als een jas vaak wordt geprobeerd, maar weinig wordt gekocht, is het natuurlijk belangrijk om meer inzicht te krijgen in de factoren die hierin meespelen. Beschouw het als heel gedetailleerd, realtime marktonderzoek!

3. Je kunt je processen doelgericht optimaliseren

Verder helpen de data van deze toepassing je om je processen te optimaliseren. Elke winkel is natuurlijk anders, maar denk bijvoorbeeld aan beter voorraadbeheer en innovatieve prijszetting op basis van vrij eenvoudige data-analyses.

Lees ook: Verken de mogelijkheden van digital signage als retailtool

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons