Zet digital signage slim in als retailtool en verken de mogelijkheden

Digital signage retailtool

De detailhandel is een van de grootste economische sectoren in België, zowel als we de bijdrage aan het BBP als de werkgelegenheid bekijken. Het is tevens een heel zichtbare sector voor het grote publiek. Precies daarom beschouwen we de retail vaak als vanzelfsprekend.

Tegelijk maken we ontegensprekelijk de opmars van het online winkelen mee. De online-ervaring mag dan al de fysieke winkelervaring de loef afsteken als het om gemak, transparantie en toegang tot een breed productassortiment gaat, toch vinden veruit de meeste verkooptransacties nog altijd plaats in de winkel zelf (Wereld Economisch Forum, 2017). In de marketingmix blijft het verkooppunt dus een belangrijke plaats innemen. Binnen dat POS-gebeuren kan digital signage een efficiënte retailtool vormen.

Flexibel inspelen op veranderende behoeften

In de POS-wereld bewijzen audiovisuele technologieën steeds meer hun nut. Retailers plukken de vruchten van de mogelijkheden van digital signage, touchscreens, interactieve kiosken en videowalls. Dankzij deze recente technologie kunnen ze kort op de bal spelen, winnen ze aan kostefficiëntie en communiceren ze nieuwe producten en/of promoties op een flexibele manier en … met uitdrukkelijk oog voor de klantenbehoeften. Toch worden deze POS-technieken nog altijd niet wijd en zijd toegepast. Als je vandaag digital signage implementeert kun je dus een aanzienlijk ​​concurrentievoordeel realiseren.

Ook vanuit het oogpunt van de consument zijn er tal van voordelen. Technologie is doorgedrongen tot in alle aspecten van ons dagelijkse leven. Digital native of niet, iedereen maakt gebruik van apps en gaat online op zoek naar informatie. Terwijl de technologie in sneltreinvaart evolueert, verandert ook het gedrag van de consument. Voor de retail is het zaak maximaal in te spelen op de kansen die de technologie ons biedt.

Digital signage als retailtool: de mogelijkheden zijn legio

Als retailer kun je digital signage op uiteenlopende manieren inzetten. Om te beginnen in het winkelpunt zelf. Aan de hand van displays of een videowall prikkel je de nieuwsgierigheid van de bezoekers en creëer je een unieke winkelbeleving. Die pas je bovendien moeiteloos aan in functie van het seizoen, jouw aanbod, eventuele promoties …

Binnen de omnichannel-aanpak integreren detailhandelaars hun online- in hun offlineaanbod. Zo laten ze klant de vrije keuze van het verkoopkanaal. Via digital signage kun je de consument de weg tonen naar jouw app of website. Of je brengt aan de hand van interactieve kiosken alle kanalen samen in het verkooppunt om zo de muren te slopen tussen de fysieke en de virtuele winkel.

Een kwestie van ervaren

Winkels verkopen niet langer enkel en alleen producten, ze verkopen ervaringen. Belangrijk hierbij is dat je beseft dat technologie slechts een instrument is, die enkel meerwaarde creëert wanneer je ze in de juiste context plaatst.

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons