Het hoe en waarom van interne en externe narrowcasting

 

Als merk wil je niet ál je boodschappen zomaar de wijde wereld insturen. Om meer effect te sorteren, kun je je berichten beter doelgericht verzenden. En zo wordt broadcasting … narrowcasting. 

Narrowcasting: een definitie 

We kunnen narrowcasting definiëren als het uitsturen van boodschappen naar een bepaald publiek op een bepaalde locatie, en dat aan de hand van digitale beeldschermen. Narrowcasting is eigenlijk het equivalent van een nieuwsbrief, maar dan weergegeven op een groot beeldscherm in een gedeelde of openbare plaats. 

Bedrijven gebruiken narrowcasting vooral intern. Zo kunnen ze op een flatscreen in de cafetaria bijvoorbeeld aankondigen wanneer de teambuildingactiviteit zal plaatsvinden. Maar je kunt ook andere boodschappen ‘narrowcasten’. Lees verder en ontdek hoe je narrowcasting zowel intern als extern inzet. 

De mogelijkheden van interne narrowcasting 

In een klein bedrijfje gaat informatiedeling bijna vanzelf, maar hoe groter de firma wordt, hoe groter de nood om op een systematische en betrouwbare manier nieuwtjes met elkaar te delen. De klassieke oplossing? Een memobord in een gemeenschappelijke ruimte. Zo’n prikbord is behoorlijk doeltreffend en vooral erg geschikt voor mededeling van je persoonsleden zelf. Zoekt iemand een carpoolpartner? Dan blijft het memobord vaak de beste optie. 

Natuurlijk is e-mail de laatste jaren de belangrijkste interne communicatietool geworden. Via e-mail kunnen je medewerkers de meer informele kwesties behandelen én kun jij officieel nieuws gegarandeerd in elke inbox laten belanden. 

Narrowcasting vult deze communicatiemiddelen perfect aan. Boodschappen die uitermate geschikt zijn om te delen via digitale beeldschermen op de werkvloer zijn: 

  • Inspirerend nieuws, zoals goede jaarresultaten 
  • Verjaardagen, jubilea en andere tijdsgebonden aankondigingen 
  • Interne vacatures en voorstellingen van nieuwe collega’s 
  • Acties, wedstrijden, enquêtes, … 
  • Het reilen en zeilen op de sociale media van je onderneming 

Maar je kunt narrowcasting ook intern inzetten om je medewerkers op de hoogte te houden van het nieuws, het weerbericht, de verkeersinformatie, …  

Externe narrowcasting slim inzetten 

De stap van interne narrowcasting naar externe narrowcasting is snel gemaakt. Deze laatste marketingtechniek is ideaal in wachtruimtes en recepties, waar je gasten tóch de tijd hebben om even rond te kijken en je hen dus gerust wat boeiende nieuwtjes kunt voorschotelen. Stem de content van je narrowcasting goed af op de bedrijfsidentiteit: een jong en laagdrempelig marketingbedrijf kan bijvoorbeeld beelden tonen van de jongste teambuilding, terwijl een exclusief financieel agentschap wellicht liever uitpakt met sectornieuws en KPI’s. 

Ook in retail blijkt narrowcasting een doeltreffende communicatietool. Digitale beeldschermen worden er onder andere ingezet om bezoekers te verwelkomen, promoties en acties aan te kondigen, tips mee te geven (recepten, outfits, onderhoudsadvies, …), reclame te maken voor evenementen, enzovoort. 

Lees ook: Narrowcasting, een dynamische en performante communicatietool  

Ook aan narrowcasting doen? 

Natuurlijk kun je zelf een beeldscherm plaatsen en een presentatie streamen. Maar om van je narrowcasting een écht succes te maken ga je beter in zee met een professionele partner.

Neem contact op met Digitopia en vertel ons hoe wij jou kunnen helpen. 

Klaar om uw project op te starten?

Contacteer ons